برای عید نوروز غذا چی بپزم؟

نوروز در راه است و بزودی باید غذای مخصوص شب عید را بپزیم، معمولا ساکنان هر شهری غذای مخصوص خود را در شب نوروز سرو می کنند.

ما امروز به شما مخصوص ترین غذاهای استانی را معرفی می کنیم و شما می توانید غذای دلخواه خودتان در شب عید بپزید و نوش جان کنید.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

ترشی تره با ماهی

ترشی تره و ماهی مخصوص گیلانی ها است، مردم گیلان غالبا در شب عید نوروز ترشی تره خوشمزه را با ماهی سرو میکنند.
باید بدانید از نظر طب سنتی ماهی طبع سردی دارد. البته به گفته حکما ماهی‌های اقیانوسیه و جنوب به دلیل پرورش در آب‌های شور، سردی کمتر و ماهی‌های آب‌های شیرین معتدل‌تر هستند، اما در هر حال ماهی نوعی آبزی است که با مزاج‌های سرد و تر سر ناسازگاری داشته و شمالی و جنوبی آن هم می‌تواند دردسرساز باشد. یعنی ممکن است موجب ناراحتی‌های گوارشی، رخوت، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ شود و هضم ثقیلی داشته باشد. حال اگر شما این آبزی سرد مزاج را با آبلیمو، ترشی لیته، سیر ترشی، ماست، دوغ یا تخم‌مرغ بخورید، حتی اگر پرفشاری خون هم داشته باشید عواقب سردی آن دوچندان خواهد شد.
افراد با مزاج و معده سرد و‌تر  هنگام پخت یا مصرف ماهی باید از گرمی‌هایی همچون زنجبیل، گلپر، زیره، خردل، فلفل، دارچین، زیتون‌پرورده، مغز گردو، خرما، عسل یا سبزیجات تند محلی همچون ترخون و آویشن و همچنین ترشی‌هایی همچون سرکه استفاده کنند‌.این گرمی‌ها با کاهش سردی و رطوبت ماهی از عوارض آن می‌کاهد‌.

ماهی با رشته پلو

اغلب شهر های ایران ماهی را به عنوان غذای اصلی شب عید استفاده می کنند، مردم زنجان ماهی را در کنار رشته پلو و زعفران می پزند و در شب عید نوش جان می کنند.

آبگوشت و کوفته

آبگوشت و کوفته غذای مخصوص شهر همدان در شب عید نوروز است.
گوشت و حبوبات موجود در آبگوشت به علت داشتن پروتئین آهن برای افراد لاغر و مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است؛ این غذا قوای جنسی را افزایش می‌دهد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

آبگوشت بهتر است همراه با سبزیجات و پیاز مصرف شود؛ سبزیجات و پیاز حاوی پتاسیم بوده بنابراین برای مبتلایان به فشار و چربی‌خون مفید است؛ افراد دچار این عوارض نباید موقع مصرف آبگوشت به آن نمک اضافه کنند.

افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند باید در مصرف آبگوشت احتیاط کنند، افزود: این اشخاص باید آبگوشت را همراه با نان‌ جو میل کنند.
این غذا مقوی و سنگین است بنابراین باید در وعده ناهار میل شود؛ افرادی که دچار ضعف معده هستند باید پس از صرف آبگوشت یک استکان از ترکیب عرقیجات زیره و زنیان میل کنند؛ این عرقیجات علاوه بر اینکه نفخ و باد شکم را از بین می‌برند به هضم غذا هم کمک می‌کنند.

دلمه


دلمه غذای محبوب آذربایجانی ها در شب عید نوروز است، در اغلب شهرهای آذربایجان، انواع دلمه و به خصوص دلمه برگ مو در شب عید و روزهای اول سال پخته میشه. بعضیا معتقدند که با خوردن دلمه در شب سال نو میشه به همه آرزوها رسید.

کلم پلو شیرازی

اگر به شیراز می روید حتما کلم پلو شیرازی ها را امتحان کنید، حتما طرفدار دو آتیشه کلم پلو شیراز می شوید. کلم‌پلو شیرازی معروف‌ترین غذای شیراز است؛ غذایی با جشنواره مزه‌ها که حرف زدن درباره آن هم دلنشین است.

خورش قیمه خراسان

مردم شهرهای خراسان هم شب عید سبزی پلو با ماهی و روز اول سال نو رو خورش قیمه به همراه رشته پلو می خورند. خراسانی ها معتقدند خوردن آش رشته و رشته پلو در روزهای عید نوروز باعث در دست داشتن رشته امور میشود.

در جای جای ایران غذاهای محلی شهر برای شب عید نوروز پخته میشود، در شهرهای تهران،اراک،کرمانشاه اغلب در شب عید رشته پلو می خورند.
در چهارمحال بختیاری کوفته محلی با گوشت گوساله، برنج،سبزیجات معطر، آلوهای محلی درست می کنند که با سبزیجات محلی کرمانشاه خوش طعم تر می شود.

اما می رسیم به مرسوم ترین غذای شب عید در مناطق کوهستانی، قورمه سبزی یا نوعی خورش سبزی که با پلو خورده میشود در بیشتر شهرها غذای محبوب شب عید به حساب می آید. بعضی ها اعتقاد دارند که با خوردن این غذا، سال سبز و خرمی خواهند داشت.

کوکوسبزی، کوکوی اشپل، سبزی پلو با ماهی، انواع پلو و خورشت از غذاهایی هستند که مردم ایران در شب عید نوروز میل می کنند.

شما می توانید مناسب با ذائقه ی خانواده خود بهترین انتخاب را داشته باشید و شب عید لحظات زیبا و خوشمزه ای را کنار خانواده بگذرانید.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین