طرز تهیه دوغ گازدار

طرز تهیه دوغ گازدار,دوغ گازدار,دوغ گاز دار,doughe gazdar,n,y 'hcnhv

طرز تهیه دوغ گازدار

دوغ یکی از نوشیدنی های محبوب می باشد که معمولاً بر سر سفره ها ، مهمانی ها و مجالس سرو می شود. اما هستند خانواده هایی که به هیچ عنوان از این نوشیدنی نمی گذرند و همیشه پای ثابت سفره های شام و ناهار آنهاست. اگر کمی حوصله به خرج دهید در منزل می توانید دوغ بسیار بهداشتی تهیه کنید. ما در این مطلب از آموزش آشپزی طرز تهیه دوغ گازدار به دو روش را توضیح داده ایم. دوغ را هم می توان با شیر و هم ماست تهیه کرد که در ادامه مطلب هر دو روش به جزئیات قرار داده شده است.

 

مواد لازم طرز تهیه دوغ گازدار با شیر
شیر۱ لیتر
نمک۱ قاشق سوپ خوری
شکرنصف قاشق چای خوری
ماست۵ قاشق غذا خوری

 

۱) برای اولین مرحله باید آب و شیر را با یکدیگر کاملاً ترکیب کنید. حال ۱ لیوان از این مخلوط را در گوشه ای نگه دارید و باقی مخلوط را بر روی شعله بگذارید. می خواهیم دمای آن زیاد شود تا داغ شود. ( آنقدر داغ نشود که دست بسوزد )

 

۲) حالا باید به ترکیب، شیر و آب که در گوشه ای نگه داشته بودید موارد: ماست، شکر و نمک را اضافه کنید. حال این ترکیب را نیز به باقی شیر بیفزائید. به خوبی بهم بزنید. سپس درب آن را محکم کنید و برای چند روز آن را در جای گرم نگه دارید. دقت کنید که نباید شکر زیاد استفاده کنید چرا که دوغ را بد مزه می کند.

 

مواد لازم طرز تهیه دوغ گازدار با ماست
ماستبه میزان دلخواه
آبدو برابر ماست
قند۲ حبه
نمکبه میزان دلخواه

 

۱) دوغ گاز دار خانگی مستلزم داشتن ماست از نوع ترش است. بعد از تهیه ماست ترش، آن را بهم بزنید تا براق شود. سپس دو برابر ماست، آب به آن اضافه نمایید. کمی هم نمک به ترکیب بیفزائید. حالا برای اینکه دوغمان گاز دار شود ۲ حبه قند نیز به اضافه نمایید.

 

۲) دقت کنید که تعداد حبه های قند را اضافه نکنید. حالا ترکیب را در ظرف مناسبی بریزید و درب آن را کاملاً ببندید و محکم کنید، سپس به مدت یک ربع ظرف را تکان دهید. و به مدت یک هفته آن را در هوای معمولی و دمای محیط رها کنید. بعد از این مدت دوغ گازدار خانگی آماده خواهد شد.

 

در صورت تمایل و بطور دلخواه می توانید دوغ خانگی خود را با استفاده از نعناع و گل محمدی خوش رنگ و رو و طعم دار کنید که البته این مورد اجباری نیست و کاملا سلیقه ای است.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین