خواص نخود فرنگی

عوارض نخود فرنگی,khavas nokhod farangi,زیان های نخود فرنگی,o,hw ko,n tvk'd

نخود فرنگی

همه چیز در مورد نخود فرنگی

نخود فرنگی یکی از حبوبات مفید و مغذی به حساب می آید. این گیاه مفید به طور معمول در فصل های سرد سال کشت می شود و نام علمی آن به انگلیسی Pisum sativum می باشد. این گیاه حاوی مقداری زیادی ویتامین و املاح است.

فواید تغذیه ای نخود فرنگی خیلی زیاد هستند و به همین جهت امروزه در غذاهای بسیاری از آن استفاده می شود. امروزه نخود فرنگی در بیشتر سالادها ، خورش ها و سوپ ها استفاده می شود که علاوه بر طعم دهی فواید بسیار زیادی نیز دارد که در ادامه در همدوره می توانید مطالعه نمایید.

خواص نخود فرنگی

افزایش ایمنی بدن و رفع خستگی

سلول های خونی برای عملکرد قوی نیاز به آهن و مواد معدنی دارد که در صورت عدم رسیدن این مواد به بدن با خستگی و ضعف سیستم ایمنی بدن روبرو خواهیم شد. نخود فرنگی حاوی مقادیر غنی از مواد معدنی و آهن است.

مواد موجود در نخود فرنگی برای عملکرد صحیح سلول های خونی ضروری هستند. مصرف نخود فرنگی باعث می شود مواد مورد نیاز برای عملکرد طبیعی سلول های خونی فراهم گردد و از مشکلاتی همچون کم خونی ، ضعف سیستم ایمنی بدن و خستگی جلوگیری شود.

کاهش وزن

یکی از خواص نخود فرنگی این است که مصرف آن می تواند به کاهش وزن کمک کند. برای کاهش وزن شما به مواد غذایی نیاز دارید که کالری پایینی داشته باشند که علاوه بر رفع نیازهای بدن باعث شوند اشتهای شما کنترل شود و احساس سیری بکنید. نخود فرنگی هم مانند کدو سبز از کالری بسیار پایینی برخوردار است و برای رژیمی های لاغری بسیار مناسب است.

بهبود یبوست

یکی از فواید نخود فرنگی این است که می تواند به بهبود یبوست کمک کند. نخود فرنگی حاوی مقادیر غنی از فیبر است. فیبر موجود در نخود فرنگی باعث می شود عملکرد روده ها بهبود یابد و در دفع مواد زائد بهتر عمل کنند.

مبارزه با رادیکال های آزاد

نخود فرنگی حاوی مقدیر مناسبی از منگنز است. این ماده به خنثی شدن رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکالهای آزاد وظیفه تخریب و آسیب زدن به سلول های بدن را دارند. این رادیکال ها در صورت کنترل نشدن  حتی می توانند باعث سرطان در برخی از نقاط بدن شوند.

از دیگر آسیب هایی که رادیکال های آزاد به بدن می رسانند می توان به آسیب زدن به غشای سلولی و DNA انسان اشاره کرد. توصیه ما این است که قبل از اینکه این رادیکال های شوم به بدن شما ضرر بزنند با مصرف مواد غذایی مناسب آنها را کاهش دهید و از بین ببرید.

مضرات نخود فرنگی

بیماران دیابتی

به بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند توصیه می شود با مشورت پزشک نخود فرنگی مصرف کنند و نباید در مصرف آن به هیچ وجه زیاده روی کنند. نخود فرنگی یکی از سبزیجات نشاسته ای است که حاوی مقدار قابل توجهی کربو هیدرات است. از همین رو به بیماران دیابتی توصیه میشود با مشورت پزشک نخودفرنگی مصرف کنند.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین