تفسیر جواب ماموگرافی

اصطلاحات ماموگرافی چیست و چگونه می‌‌توان اقدام به تفسیر جواب ماموگرافی کرد؟ بسیاری از افرادی که ماموگرافی می‌شوند به دلایلی چون اضطراب یا کنجکاوی از نتیجه آزمایش می‌خواهند که خودشان پیش از مراجعه به پزشک نتیجه ماموگرافی را تفسیر کنند! پس از دریافت ماموگرافی از رادیولوژیست خانم‌ها مهم‌ترین دغدغه‌شان این است که تفسیر ماموگرافی قرار است چه چیزی را مشخص کند؟ طبیعتا تفسیر جواب تمامی آزمایش‌ها نیاز به دانش تخصصی در این زمینه دارد و باید حتما آزمایش خود را به پزشک نشان دهید و به تفسیر جواب ماموگرافی خود توسط افراد و حتی پزشکان که متخصص این زمینه نیستند اکتفا نکنید.

با این وجود در این مقاله قصد داریم بگوییم که رادیولوژیست در نتایج ماموگرافی چه چیزهایی را مشاهده کرده و چگونه آن‌ها را تفسیر می‌کند. مواردی که در تصاویر حاصل از ماموگرافی مشخص می‌شوند عبارتنداز:

  • توده‌های پستانی
  • میزان تراکم پستان
  • بررسی تجمع کلسیم در داکت‌های شیری

تفسیر نتایج ماموگرافی از سوی رادیولوژیست در یک سیستم شماره بندی شده ۰ تا ۶ اعلام می‌شود. که هر یک از این اعداد مفهوم مشخصی دارند. برای مثال تفسیر ماموگرافی با طبقه بندی عدد صفر به این معنا است که برای نتیجه قطعی به مقایسه این آزمایش با ماموگرافی‌های قبل مورد نیاز است. یا تفسیر در طبقه بندی عدد ۱ نتیجه منفی ماموگرافی را نشان می‌دهد. این تفسیر به این معنا است که هیچ ناهنجاری برای گزارش وجود نداشته است.

تفسیر جواب ماموگرافی

دسته بندی نتایج ماموگرافی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

همان‌طور که کمی پیش هم اشاره شد رادیولوژیست‌ها از یک سیستم دسته بندی برای تفسیر نتایج ماموگرافی استفاده می‌کنند که به سیستم BI-RADS معروف است. این سیستم نتایج را به گروه‌های شماره بندی شده‌ای از ۰ تا ۶ طبقه بندی می‌کند. در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر این سیستم خواهیم پرداخت.

تفسیر طبقه بندی۰

این تفسیر به این معنا است که برای قطعی شدن نتیجه آزمایش نیاز به مقایسه با ماموگرافی‌های قبلی است. به عبارتی ماموگرافر نوعی ناهنجاری را در نتیجه آزمایش تشخیص داده است اما این ناهنجاری واضح نبوده و برای رسیدن به نتیجه قطعی‌تر به آزمایشات تکمیلی نیاز است. چنانچه از قبل ماموگرافی انجام داده باشید نیاز است که نتیجه آن با نتیجه این ماموگرافی مقایسه شود تا تغییرات صورت گرفته به صورت دقیق‌تری ارزیابی شود. در مواقعی نیز ممکن است برای بررسی‌های بیشتر به انجام سونوگرافی نیاز باشد.

تفسیر طبقه بندی

نتیجه این تفسیر جواب ماموگرافی منفی است. این تفسیر بدین معنی است که هیچ توده مشکوکی در بافت سینه مشاهده نشده است. همچنین هیچ ساختار غیر عادی و بافت کلسیمی نیز در سینه‌ها وجود ندارد. التبه توجه داشته باشید که منفی شدن نتیجه ماموگرافی به این معنا نیست که این آزمایش دیگر نیاز به تکرار ندارد. زنان بالای ۳۵ سال باید سالانه غربالگری ماموگرافی را انجام دهند.

تفسیر جواب ماموگرافی

تفسیر طبقه بندی ۲

این طبقه بندی به معنای تشخیص توده‌های خوش خیم و غیر سرطانی است. بنابراین نتیجه این تفسیر ماموگرافی نیز منفی است چراکه توده‌های موجود در بافت سینه توده‌هایی بدخیم نیستند. کیست‌ها، تجمع کلسیم در داکت‌های شیری، فیبروآدونم‌ها و گره‌های لنفاوی توده‌های خوش خیم و غیر سرطانی هستند که در این طبقه بندی در تفسیر ماموگرافی مشخص می‌شوند. ماموگرافر این یافته‌ها را در پرونده پزشکی فرد ثبت می‌کند تا در غربالگری‌های دیگر برای مقایسه تفسیرهای ماموگرافی از آن‌ها کمک بگیرند.

تفسیر طبقه بندی ۳

در این تفسیر نیز توده‌های بی خطری تشخیص داده شده است با این تفاوت که مانند مورد قبل با اطمینان صددرصدی نمی‌توان اظهار کرد که این توده‌ها کاملا بی خطر هستند بنابراین به انجام آزمایشات تکمیلی نیاز است. یافته‌های نتایج ماموگرافی که در این طبقه بندی قرار می‌گیرد تا حدود ۹۸ درصد بی خطر هستند اما نیاز است که طی شش ماه آینده دوباره برای ماموگرافی اقدام کنید تا در صورت تغییر در یافته‌های قبلی وضعیت مجددا بررسی شود. این اقدام برای جلوگیری از نمونه برداری‌های غیر ضروری بیوپسی صورت می‌گیرد.

تفسیر طبقه بندی ۴

این طبقه بندی در تفسیر جواب ماموگرافی به معنای وجود ناهنجاری‌های مشکوک است که نیاز به نمونه برداری دارد. در این نتیجه توده‌های غیر طبیعی تشخیص داده شده است که ممکن است سرطانی باشند اما این قطعی نیست. این گروه خود به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • توده‌هایی که در مورد سرطانی بودن آن‌ها شک اندکی وجود دارد. (بین ۲ تا ۱۰ درصد)
  • توده‌هایی که احتمال بیشتری وجود دارد که سرطانی باشند. (بین ۱۰ تا ۵۰ درصد)
  • توده‌هایی که احتمال سرطانی بودن آن‌ها بیشتر از دو مورد قبل است. (بین ۵۰ تا ۹۵ درصد)

تفسیر طبقه بندی ۵

در این تفسیر جواب ماموگرافی یافته‌های تشخیص داده شده بالای ۹۵ درصد احتمال سرطانی بودن دارند. این یافته‌ها احتمال خطر بالایی دارند و نیاز به اقدامات فوری دارد. در این مورد انجام بیوپسی ضروری است.

تفسیر طبقه بندی ۶

در این تفسیر جواب ماموگرافی بدخیم و سرطانی بودن توده‌های موجود در سینه با نمونه برداری اثبات شده است و باید اقدامات لازم صورت بگیرد. این طبقه بندی در واقع به این معنا است که فرد به سرطان پستان مبتلا است. ماموگرافی در این مرحله به این منظور صورت می‌گیرد که پزشک از روند پیشرفت سرطان و پاسخی که به درمان می‌دهد آگاه شود.

سنجش میزان تراکم در تفسیر جواب ماموگرافی

تفسیر جواب ماموگرافی

ماموگرافی یک ارزیابی کلی از فشردگی یا چگالی پستان‌ها نیز ارائه می‌دهد. این تفسیر به عبارتی نشان دهنده وجود بافت‌های غده‌ای در مقایسه با بافت‌های چربی در پستان است. لازم به ذکر است که هر چه بافت سینه متراکم‎تر باشد، تشخیص ناهنجاری‌ها نیز دشوارتر می‌شود. با بالاتر رفتن سن اغلب خانم‌ها تراکم سینه و درصد خطای ماموگرافی نیز کاهش می‌یابد. در حالی که در برخی از خانم‌ها با بالاتر رفتن سن نیز تغییری در تراکم سینه‌ها به وجود نمی‌آید.

جواب ماموگرافی چقدر طول میکشد؟

در صورتی که برای انجام ماموگرافی به یک مرکز رادیولوژی معتبر مراجعه کنید در پایان تصویربرداری می‌توانید عکس‌ها را به همراع تفسیر جواب ماموگرافی که از سوی رادیولوژیست تهیه شده است را تحویل بگیرید. برخی از مراکز ممکن است این تفسیر را با چندین روز فاصله به شما تحویل دهند. توصیه ما مرکز تصویربرداری جردن است. دکتر هدایی جواب ماموگرافی را در سریع‌ترین زمان ممکن به بیماران خود تحویل می‌د‌هد. توجه داشته باشید که خواندن تفسیر جواب ماموگرافی و یافته‌های رادیولوژیست تنها به عهده پزشک متخصص است. پس از درخواست تفسیر از پزشکانی که در زمینه‌های دیگر تخصص دارند خودداری کنید. برای اطلاع دقیق از قیمت ماموگرافی و همچنین بهترین کلینیک‌‌‌های ماموگرافی کافی است سری به وب سایت دکتر هدایی بزنید و اطلاعات کاملی در رابطه با موارد گفته شده به دست آورید.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین