خواص توت فرنگی

 

توت فرنگی گیاهی نهان‌دانه از تیره گل سرخ است. توت‌فرنگی میوه‌ای نسبتاً جدید است که تا ۲۵۰-۳۰۰ سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است.

توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بوده و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد.

خواص تغذیه ای توت فرنگی

توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد که این مواد مغذی باعث می شوند توت فرنگی بعنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود.

توت فرنگی به‌دلیل دارا بودن فیتو کمیکال، اثرات مثبت بسیاری بر روی مغز می‌گذارد و می‌تواند اثرات نامطلوب پیری بر مغز را کاهش دهد. توت فرنگی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان، فشارخون، یبوست و دیابت را کاهش می دهد.

توت فرنگی بدلیل اینکه حاوی اسیدفولیک می باشد، برای زنان باردار توصیه می شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می باشد. از مواد موثر مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.

توت فرنگی به عنوان یکی از ظریف ترین میوه ها، سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.یک واحد توت فرنگی معادل ۸ عدد است که ۵۰ کالری انرژی دارد. توت فرنگی مانند سایر توت ها مثل شاه توت، توت سفید، تمشک و… پاک کننده روده و مثانه است.

توت فرنگی از تصلب شرائین جلوگیری می نماید و به عنوان یک اشتهاآور، ادرار را زیاد می کند. دم کرده برگ توت فرنگی در زیاد کردن ادرار و شیر بانوان مفید است. دم کرده برگ توت فرنگی یا میوه توت فرنگی می تواند نقرس و سنگ های مثانه را معالجه کند.

 

توت فرنگی و رشد کودکان

اگر توت فرنگی را له کنید و در آب بریزید، نوشابه ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماری های التهابی همراه می باشد، بسیار مفید است.این میوه به علت دارابودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان، استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مؤثر است.

توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C، در درمان بیماری لثه مؤثر بوده و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند. دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می‌کنند، بهتر است حتما توت فرنگی میل کنند چرا که خوردن این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان می شود.

توت فرنگی نقش مهمی در خونسازی بدن دارد و از خاصیت ضدعفونی کننده‌ای برخوردارست. علاوه بر اینها خوردن توت فرنگی باعث پاک شدن خون از مواد مضر و زاید مثل اوره، اسیداوریک و چربی می‌شود و نیز درمان کننده نقرس است.

این میوه مغذی و پرفایده چربی خوب خون را افزایش داده، فشارخون را پایین می آورد و به شما برای محافظت در برابر سرطان کمک می نماید. این میوه جزء ۲۰ میوه پر از آنتی اکسیدان بوده و منبعی خوب برای تامین پتاسیم و کلسیم می باشد. فقط ۸ عدد توت فرنگی، ویتامین C ای بیشتر از ۱ پرتقال دارند.

توت فرنگی را در آب نشوئید

توت فرنگی را در آب نشوئید، زیرا این عمل سبب می شود که عطر لطیف این میوه ناپدید گردد. زراعت و کشت توت فرنگی احتیاج زیادی به کود انسانی دارد و این کود چنانچه می دانید پر از میکروب های مختلف است که گاهی میکروب خطرناک حصبه تیفوئید نیز به وسیله همین کود به میوه چسبیده، با خوردن آن شخص مبتلا به این بیماری مهلک می گردد.

باید توت فرنگی را در آب استرلیزه کاملا شستشو داد و بعد آن را قطعه قطعه کرد، مدت یک ربع ضدعفونی کرده و بعد کاملا شست و آب کشید.سپس توت فرنگی را که مصون از میکروب است با خیال راحت مصرف نمود.

استفاده زیاد توت فرنگی ممکن است باعث ایجاد کهیر شود. افراط در خوردن توت فرنگی ممکن است ایجاد تب کند. این میوه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی زا، در افراد حساس،ایجاد آلرژی می  کند و از علایم آن می‌ توان به اگزما، دانه های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) اشاره کرد که در این موارد توصیه می ‌شود از مصرف این میوه خودداری کنید.

شرایط کاشت توت فرنگی

توت فرنگی بکارید

بوته توت فرنگی فضای کمی را اشغال می‌کند، گل زیبا و میوه خوش مزه‌ای دارد و کشت آن نیز راحت است. بوته توت فرنگی تقریباً در همه نوع خاکی، از شن سبک گرفته تا خاک رس سنگین، رشد می‌کند. خاک خیلی خیس باعث می‌شود که گیاه دچار مریضی شده و بپوسد.

بهترین خاک برای توت فرنگی خاک برگ و خاکی است که به راحتی آب را عبور دهد و در جایی باشد که آفتاب کامل به آن بتابد و در معرض باد نباشد.

گیاه توت فرنگی را می‌توان در فضای بیرون از منزل، از اوائل تیرماه تا اواخر تابستان کاشت. برای آماده سازی خاک برای کاشت، آن را شخم بزنید و تمام علف‌های هرز را با دست کنده و مقداری کود به خاک اضافه کنید. هر گیاه را در یک خط به فاصله ۳۵ سانتی‌متر از دیگری قرار دهید و در فاصله عرضی، بین هر بوته ۷۵ سانتی‌م‌ر فضا در نظر بگیرید و در پایان به خوبی آن‌ها را آبیاری کنید.

برای اینکه حلزون به گیاه شما نزند، پای گیاه را با ساچمه، سنگریزه و یا پوست تخم مرغ پر کنید. هر بوته توت فرنگی می‌تواند برای ۵ تا ۶ سال میوه دهد، با این وجود پس از ۲ سال گیاه توانایی اصلی خود را از دست می‌دهد و در معرض انواع امراض و آفت‌ها قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر عموماً بوته توت فرنگی را بعد از ۲ سال میوه دهی از خاک بیرون می‌کشند.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین