طرز تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو,سمنو,سمنو بدون آرد,slk,,samanoo,سمنو با آرد

طرز تهیه سمنو

سمنو از دسر های شیرین و البته چسبناک است که با استفاده از آرد و جوانه گندم تهیه می شود. در این مطلب از آموزش آشپزی تصمیم گرفته ایم که طرز تهیه سمنو را بدون استفاده از آرد آموزش دهیم. اگر به این خوراکی دوست داشتنی علاقه دارید، حتماً تا انتهای این آموزش همدوره را دنبال کنید تا با هم یک سمنوی بسیار خوشمزه تهیه کنیم.

مواد لازم طرز تهیه سمنو
گندم ( با پوست )۱ کیلو
برنج ( نیمدانه و مرغوب )۱ پیمانه
فندوق۱۰۰ گرم
بادام۱۰۰ گرم
پودر نارگیل ( جهت تزئین )به میزان لازم

دستور و روش تهیه

برای اولین مرحله از طرز تهیه سمنو ، گندم را به خوبی تمیز کرده و سپس با آب سرد شستشو دهید. سپس روی گندم را با آب، به طوری که تا ۱ بند انگشت آب روی آن باشد، بپوشانید. دقت کنید که این مرحله دو سه روزی به طول خواهد انجامید و آب آن را در این مدت چندین بار عوض کنید.

 

بعد از اینکه جوانه ها در گندم دیده شد، وقت آن است که آن را از صافی گذر دهید. دقت کنید که روی صافی باید آب تمیز ریخته و صبر کنید تا آب آن کاملاً برود. حال گندم ها را در پارچه ای تمیز و نمدار ریخته و در ظرف مناسبی بگذارید.

 

هر روز نیز روی پارچه را مقدار کمی آب بپاشید. دقت کنید که فقط پارچه کمی مرطوب شود تا سبب ترش شدن گندم نشود. زمانی که حس کردید ریشه گندم خود را نشان داده است آن را به ظرفی منتقل کنید. پارچه را نیز نمدار کنید.

 

باید روی گندم ها را نیز با پارچه کاملاً بپوشانید. چرا که باید گندم ها ساقه پیدا کنند و زمانی که ساقه سفید رنگ پدیدار شد، قبل از آنکه قسمت سبز ساقه بوجود آید آن را برای سمنو آماده کنید. دقت کنید که اگر سبزی قسمت ساقه رشد کند، سمنو تلخ خواهد شد.

 

حالا به سراغ چرخ کردن جوانه های گندم بروید. بهتر است این کار را دو بار انجام دهید. سپس باید ۱۶ لیوان آب گرم روی آن ریخته و بعد از صافی رد کنید. مابقی گندم های باقیمانده را نیز با دست فشار دهید تا شیره از آن خارج شود.

 

تفاله ها را مجدداً در هشت لیوان آب ریخته و دوباره از صافی رد کنید. سپس ظرف مناسبی تهیه کرده و آرد را در آن بریزید. ظرف شیره جوانه گندم و برنج را روی شعله قرار دهید و زیر شعله را زیاد کنید تا به جوش بیاید و مرتباً بهم بزنید.

 

وقتی آب به نقطه جوش رسید، شعله را کم کنید و به هم زدن ادامه دهید. دقت کنید که سمنو را باید به صورت مداوم بهم بزنید. آنقدر بهم زدن را ادامه دهید تا آب سمنو بخار شود. در آخر نیز بادام و فندوق را نیز به سمنو بیفزائید.

 

اکنون شعله را خاموش کنید و با استفاده از پودر نارگیل ، بادام ، مغز پسته و موارد دلخواه ، سمنو را تزئین نمایید.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین