سید علی خامنه ای

سید علی خامنه ای,آیت الله سید علی خامنه ای,رهبر,خامنه ای,Seyed Ali Khamenei,sdn ugd ohlki hd

بیوگرافی سید علی خامنه ای

سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران که فرزند شیخ سید جواد خامنه ای هستند، دومین فرزند ایشان به حساب می آیند. پدر آقای خامنه ای، در نجف ساکن بودند و بعدها به مشهد مهاجرت کرده اند. ایشان دوران مدرسه بخصوص دبستان خود را در مشهد گذراندند و گفته می شود از دوره پنجم دبستان تحصیلات حوزوی خود را نیز آغاز کرده اند.

 

ایشان تحت تعلیم علمایی همچون: آیت الله سید جلیل حسینی سیستانی، حاج شیخ هاشم قزوینی و سید محمد هادی میلانی بوده اند. آقای خامنه ای متولد ۲۴ ام تیر ماه ۱۳۱۸ هستند.

 

آقای سید علی خامنه ای در سال ۴۳ به مشهد بازگشتند، دلیل این امر بیماری پدرشان بود. در همین مقطع شروع به تدریس فقه نمودند. رفته رفته و در سال ۱۳۶۹ تدریس خارج از فقه را نیز شروع کردند. تدریس ابواب جهاد، مکاسب محرمه و صلاه مسافر از جمله تدریس های ایشان می باشد.

 

جالب است بدانید که آقای خامنه ای شعر هم می سرایند و تخلص ایشان نیز امین می باشد. رهبر ایران فعالیت های سیاسی شان را بعد از دیدار با شهید نواب صفوی شروع کرده اند، همینطور در سال ۱۳۳۶ به جمع مبارزان در خطه امام خمینی(ره) پیوستند.

 

ایشان در همین راستا به دلیل سخنرانی هایی علیه رژیم، دستگیر شدند که به سال ۴۲ باز می گردد. دستگیری های امام خامنه ای به چندین دفعه رسید و در سال ۴۶ نیز بازداشت و ممنوع الخروج شدند. تا اینکه در بحبوحه پیروز شدن انقلاب اسلامی به همراه چندین تن از روحانیون دیگر به تحصن کنندگان دانشگاه تهران پیوستند.

 

رهبر انقلاب حزب جمهوری اسلامی را به همراه اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد حسینی بهشتی و همینطور محمد جواد باهنر تشکیل دادند. همچنین رهبر انقلاب در دوره ای وظیفه سرپرستی سپاه را نیز برعهده داشته اند که به سال ۵۸ باز می گردد، علت این انتصاب این بود که پس از پیروزی انقلال اختلاف هایی در بطن سپاه وجود داشت که برای کنترل و مدیریت آن کار را به ایشان سپردند.

 

از کتاب هایی که امام خامنه ای تألیف کرده اند می توان به: صبر، روح توحید نفی عبودیت غیرخدا، پیشوای صادق، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و چهار کتاب اصلی علم رجال اشاره کرد. ایشان همچنین ترجمه هایی هم انجام داده اند که از آن می توان از: آینده در قلمرو اسلام، صلح امام حسین، ادعانامه علیه تمدن غرب یاد کرد.

 

در سال ۶۰ نیز به عنوان رئیس جمهور ایران با رأی اکثریت مردم انتخاب شدند و ۸ سال در این سمت مشغول بودند. تا اینکه بعد از فوت امام خمینی(ره)، با رأی مجلس خبرگان رهبری به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران برگزیده شدند.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین