طرز تهیه بستنی سنتی

بستنی سنتی , طرز تهیه بستنی سنتی , دستور بستنی سنتی , fsjkd skjd

طرز تهیه بستنی سنتی

بستنی سنتی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین دسرهای ایرانی است. یکی از معروف ترین انواع بستنی سنتی متعلق به فردی به نام اکبر مشدی بوده است که از خدمه دربار قاجار بوده است و پس از انقراض قاجار ، او به بستنی فروشی روی می آوررد و به واسطه بستنی های خوشمزه اش شهرت بسیاری کسب می کند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۶ نفر بستنی سنتی تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه بستنی سنتی در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم بستنی سنتی
خامه۱۰۰ گرم
شیر پر چرب۴ پیمانه
شکر۲ پیمانه
گلاب½ پیمانه
ثعلب۲ قاشق چایخوری
خلال پسته۲ قاشق غذاخوری
زعفران۱ قاشق غذاخوری
اسانس هلبه دلخواه

دستور طرز تهیه

خامه را در یک سینی لبه دار و بزرگ می ریزیم و آنرا با یک جسم صاف فشار می دهیم تا صاف و نازک ( به قطر ۲ میلیمتر ) به صورت یک دست پهن شود ، سپس سینی را درون فریزر قرار میدهیم تا خامه یخ بزند. در مرحله بعد شیر را در یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

 

پس از اینکه شیر جوش آمد ، حرارت زیر آنرا ملایم می کنیم و گلاب و زعفران دم کرده را به شیر اضافه می کنیم. در مرحله بعد ثعلب و شکر را به خوبی با هم مخلوط می کنیم ، سپس برای اینکه مایه بستنی یکدست باشد با یک قاشق کم کم به شیر اضافه می کنیم.

 

شیر را باید در زمان اضافه کردن مخلوط شکر و ثعلب به صورت متداوم هم بزنیم. پس از اینکه تمام مخلوط شکر و ثعلب را اضافه کردیم و مایه بستنی غلیظ شد ، آنرا از روی حرارت بر می داریم و درون یک کاسه بزرگ می ریزیم.

 

در یک قابلمه بزرگتر یخ می ریزیم و کاسه بستنی را روی یخ ها قرار می دهیم و با همزن بستنی را خوب می زنیم تا کمی کش دار شود. پس از اینکار بستنی را به مدت ۳۰ دقیقه درون فریزر قرار می دهیم. پس از گذشت این زمان مجددا بستنی را خارج می کنیم.

 

مجدد بستنی را با همزن می زنیم تا کشدار شود ، سپس آنرا در یخچال قرار می دهیم. این عمل را باید ۳ تا ۵ باز انجام دهیم تا بستنی ما کاملا منسجم و کشدار شود. پس از اینکه بستنی آماده شد خامه یخ زده را خرد می کنیم و به همراه خلال پسته به آن اضافه می کنیم.

 

کمی بستنی را مخلوط می کنیم تا خلال پسته و خامه یخ زده به همه جای آن برسد سپس بستنی را به مدت ۲ ساعت درون فریزر قرار می دهیم تا آماده مصرف شود. در صورت تمایل می توانید کمی اسانس هل هم به مواد بستنی خود اضافه کنید.

 

شما عزیزان می توانید پس از آماده شدن بستنی و خارج کردن آن از فریزر، بستنی را در ابعاد و قالب های دلخواه برش بزنید و در صورت تمایل می توانید آن را همراه با نان بستنی میل نمایید. با توجه به اینکه داخل بستنی از خلال پسته استفاده کرده ایم اجباری برای استفاده مجدد روی بستنی و تزیین آن نیست.

 

نکات تهیه بستنی سنتی

یخ نزدن خامه

شاید برای خیلی ها این موضوع پیش آمده باشد که هنگامی که خامه را در فریزر قرار داده اند و پس از مدتی متوجه شده اند که خامه یخ نزده است. دلیل این موضوع این است که از خامه ای با چربی بالا استفاده است. حتما از خامه کم چرب برای این کار استفاده کنید و در صورتی که خامه کم چرب موجود نبود مقداری شیر به خامه اضافه کنید ، سپس در فریزر قرار دهید.

همچنین ببینید : ذرت مکزیکیفالوده شیرازی  • مسقطی


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین