خواص گل کلم

خواص گل کلم,khavas gol kalam,مضرات گل کلم,زیان های گل کلم,فواید گل کلم,o,hw 'g ;gl

گل کلم

همه چیز در مورد گل کلم

گل کلم از راسته کلم سانان است و در سبزجات دسته بندی می شود. نکته جالب در مورد گل کلم این است که ساقه و برگ های آن دور ریخته می شود و تنها قسمتی که از آن استفاده می شود قسمت گلش است.

گل کلم در چند رنگ و گونه مختلف وجود دارد. این گیاه به واسطه کاشت بذر به دست می آید. از گل کلم بیشتر در صنایع خوراکی استفاده می شود و معروف ترین ترشی که با آن تهیه می شود ترشی گل کلم است.

خواص گل کلم

پیشگیری از سرطان پروستات

یکی از خواص گل کلم این است که می تواند از ابتلا به برخی سرطان ها جلوگیری کند. مصرف متداوم گل کلم می تواند در جلوگیری از ابتلا به چند نوع سرطان از جمله سرطان سینه ، روده ، تخمدان ، مثانه و پروستات مفید باشد.

نتیجه تحقیقات محققان کانادایی نشان داده است که مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز به پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات کمک شایانی میکند و می تواند احتمال ابتلا به این سرطان را تا ۵۲ درصد کاهش دهد.

هضم آسان تر غذا

یکی از فواید گل کلم هضم آسان تر غذا می باشد. اگر به مقدار لازم فیبر در برنامه غذایی شما وجود داشته داشته باشد باعث می شود مواد غذایی به نرمی و راحت تر از روده ها عبور کنند. جالب است بدانید گل کلم حاوی مقادیر غنی از فیبر رژیمی است.

ضمن اینکه ترکیب گلوکورافین موجود در گل کلم هم می تواند از برخی بیماری های دستگاه گوارش جلوگیری کند. گلوکورافین موجود در گل کلم می تواند از بیماری هایی مثل سرطان و زخم معده پیشگیری کند.

پیشگیری از حمله قلبی و مغزی

یکی دیگر از خاصیت های مصرف گل کلم این است که این سبزی حاوی مقدیر غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در گل کلم علاوه بر اینکه از برخی سرطان های پیشگیری می کنند می توانند از بیماری های قلبی نیز جلوگیری کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در گل کلم می توانند در برابر سکته مغزی نیز بدن را مقاوم تر کنند. یکی دیگر از مهم ترین وظایف این آنتی اکسیدان ها تخریب رادیکال های آزاد است که موجب پیری زودرس می شوند و می توانند به سلول ها صدمه بزنند.

کاهش وزن

گل کلم ( مانند کدو سبز و کرفس ) به دلیل اینکه از سبزیجات کم کالری محسوب می شود می تواند برای کاهش وزن در رژیم غذایی شما قرار بگیرد. برای استفاده از گل کلم می توانید آن را در سالادهای خود رنده کنید یا اینکه به صورت غذای کامل مانند کوکوی گل کلم آنرا مصرف کنید.

زیان های گل کلم

منع مصرف برای زنان باردار

یکی از عوارض گل کلم برای مادران باردار این است که باعث می شود جذب ید در بدن شان کم شود. توصیه شده است که اگر گل کلم پخته شده باشد مانعی برای مصرف ندارد ولی ما به شما توصیه می کنیم حتما قبل از مصرف با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین