لمینت دندان چگونه سبب اصلاح عیوب دندان ها می شود :

یکی از آیتم هایی که می تواند در ظاهر ما تاثیر گذار باشد سلامت دندان هایمان است از این رو اغلب افراد به دنبال رفع عیوب دندان های خود هستند، خوشبختانه به علت پیشرفت علم دندانپزشکی و ظهور روش های کارآمد شما می توانید فرم‌ های غیر طبیعی دندان های خود را اصلاح نمایید، یکی از این روش ها لمینت دندان است که قرار است در این مقاله به شرح جزئیات آن بپردازیم.

 

لمینت دندان چیست :

این متد که گاهی به عنوان ونیر نیز نامیده می شود در واقع روکش های بسیار نازکی هستند که همرنگ دندان می باشند و هدف از استفاده آنها تغییر فرم دندان ها و یا رنگ آنهاست به طوری که ظاهری زیبا برای دندان ها ایجاد خواهند کرد، یکی از مزایای فوق العاده این ترکیبات افزایش استحکام مینای دندان هاست و با کاور نمودن دندان می توانند اختلالات و ناهمواری ها را برطرف نموده و ظاهری یکدست و یکپارچه را به ارمغان آورند.

لمینت دندان از جنس پرسلن و یا رزین است که هر کدام از این متریال می‌ توانند مزایای خاص خود را به دنبال داشته باشند به طور مثال نمونه های چینی (پرسلن) در برابر لکه گیری پایداری بهتری از خود نشان می دهند و از لحاظ طیف رنگی به رنگ دندان شباهت دارند لذا افرادی که تمایل دارند تا جلوه ای طبیعی و بدون بازتابش نور ایجاد کنند می توانند از آنها بهره بگیرند.

اصلاح طرح لبخند

 

انواع لمینت دندان :

این ترکیبات بر اساس چگونگی انجام و متریال استفاده شده به دو گروه کلی به شرح زیر تقسیم می شوند :

  • لمینیت سرامیکی (متد غیر مستقیم)

این نمونه ها از جنس سرامیک و یا اصطلاحاً چینی می باشند، از شاخصه های بارز آنها جلوه زیبا، پایداری بیشتر در برابر لکه پذیری و مقاومت قابل قبول است، نحوه استفاده آنها به این شکل است که پس از آنکه در لابراتوار ساخته شدند دندانپزشک آنها را بر روی دندان ها جای گذاری می کند، از لحاظ هزینه ای در قیاس با نمونه دیگر گرانتر هستند.

  • لمینت کامپوزیتی (مستقیم)

این روش نیز می تواند مزیت های خاص خود را به دنبال داشته باشد به طور مثال دندان ها کمتر تراشیده می شوند و یا حتی اگر پزشک صلاح ببیند تراشیدگی بر روی دندان ‌ها انجام نخواهد شد، از دیگر شاخصه های آنها می توان به میزان پالیش پذیری بیشتر اشاره کرد به علاوه قادرند نور بیشتری را از خود عبور بدهند و به علت تنوع رنگی بالا بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آنها دارند، کامپوزیت دندان از لحاظ هزینه ای در درجه متوسط و یا مقرون به صرفه طبقه بندی می گردند.

 

موارد استفاده لمینت دندان :

همان طور که تا به اینجای مقاله متوجه شده اید لمینت دندان به منظور اصلاح فرم دندان ها مورد استفاده واقع می شود به علاوه این متد برای حالاتی که فرد قصد تغییر رنگ دندان های خود را داشته باشد نیز می تواند مثمر ثمر واقع شود اما به طور کلی موارد استفاده این ترکیبات را می توان در حالات زیر خلاصه نمود :

  • در حالتی که دندان ها به دلایل مختلف دچار تغییر رنگ شده اند (مواردی مثل روت کانال، استفاده مکرر از تتراسایکلین و یا داروهای مشابه، مصرف بیش از اندازه فلوراید، دریافت رزین های پر کننده)
  • گاهی ممکن است دندان ها به علت سایش رنگ نرمال خود را از دست بدهند در این حالت می توان از این متد به منظور رفع این اختلال کمک گرفت.
  • چنانچه دندان های شما به علت مسائل ژنتیکی و یا ضربه دچار شکستگی و یا ترک شده باشند.
  • افرادی که تمایل دارند تا دندان های نامنظم و نامرتب خود را اصلاح فرم کنند (چنانچه این اختلال شدید باشد می بایست از ارتودنسی استفاده نمود)
  • به منظور پر نمودن و بستن فاصله بین دندان ها

 

انواع لمینت

 

لمینت دندان برای چه افرادی توصیه نمی شود :

هرچند که لمینت دندان متدی بسیار کارآمد و مثمر ثمر به شمار می رود اما همانند تمامی روش های دیگر ممکن است محدودیت های خود را نیز شامل شود که به شرح زیر است :

  • افرادی که دندان هایشان با پوسیدگی شدید همراه است و یا مستعد به پیشرفت پوسیدگی هستند.
  • افرادی که با بیماری‌ های لثه درگیر می باشند.
  • افرادی که دندان‌ هایشان فاقد مینای کافی است نمی توانند از این روش ها بهره ببرند.
  • چنانچه عادت به انجام ساییدگی دندان ها (دندان قروچه) دارید این روش برای شما مناسب نخواهد بود چرا که سبب ایجاد ترک و یا لب پریدگی آنها خواهد شد.

 

مزایا و فواید لمینت دندان :

  • اصلاح طرح لبخند

داشتن لبخندی جذاب و بدون نقص یکی از آرزوهای همگی ما به شمار می رود، حال شما می‌ توانید به واسطه این روش عیوب دندان های خود را رفع نمایید و اعتماد به نفس خود را ارتقا دهید.

  • کم تهاجمی بودن

این قبیل روش ها جزء متدهای کم تهاجمی به شمار می روند چرا که به منظور تعبیه آنها بر روی دندان قرار نیست تاج دندان شما به طور کامل تراشیده شود به عبارتی حجم تراش تاج در این روش بسیار کمتر از سایر روش‌ های مشابه خواهد بود.

  • دوام قابل‌ قبول در برابر لکه گیری

یکی از فواید بهره گیری از این روش این است که ترکیبات استفاده شده در مقابل تغییر رنگ نسبتاً مقاوم هستند و چنانچه شما نسبت به امور بهداشت دهان و دندان خود سهل انگاری نکنید می توانید تا مدت ها بدون نیاز به ترمیم از دندان های خود لذت ببرید.

  • ظاهری طبیعی و رنگی نزدیک به دندان ها

به این علت که ترکیبات استفاده شده طیف رنگی متنوعی را شامل می‌ شوند اگر تمایل داشته باشید تا جلوه دندان ‌های شما کاملاً طبیعی باشد می توانید نزدیکترین رنگ به دندان های خود را برگزینید.

لمینت دندان

 

عوارض لمینت دندان :

  • در صورت لب پریدگی و یا شکستگی می بایست واحد شکسته را تعویض نمایید و امکان ترمیم آن نیست.
  • به علت تراشیدگی دندان ها در هنگام نصب؛ نمی توانید لمینت ها را پس از مدتی بردارید و به جای آن از ترکیب دیگری استفاده نکنید، به عبارتی این روش دائمی محسوب می شود.
  • هزینه زیاد
  • امکان ایجاد حساسیت دندان
  • احتمال پوسیدگی دندان ها در صورت انجام توسط افراد غیر حرفه ای که در نهایت منجر به کشیدن و ایمپلنت دندان می شود .

❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین