چه کنیم برنج کته نشود؟

هرچند درست کردن برنج کار راحتی به‌نظر می‌آید اما بسته به نوع و اندازه برنجی که انتخاب می‌کنیم ممکن است کوفته، نرم یا خمیری شکل شود و به اصطلاح وا برود. برای جلوگیری از این اتفاق راه‌های مختلفی هست که بتوانیم برنج را در بهترین حالت ممکن درست کنیم.

 

نکات پخت برنج

۱. اولین نکته این است که برنج را با آب و نمک خیس کنید. یک ظرف متناسب با تعداد پیمانه‌های برنج انتخاب کنید و بعد از شستن برنج آن را با آب داخل ظرف بگذارید و به اندازه تعداد پیمانه‌ها یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و ۴، ۵ ساعت کاری با آن نداشته باشید. به‌عنوان مثال اگر ۴ پیمانه برنج داشتید باید ۴ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. البته این میزان نمک برای وقتی است که می‌خواهید برنج را آبکش کنید. برای برنج کته باید به ازای هر پیمانه برنج دو پیمانه آب و سر قاشق چای‌خوری نمک بریزید.

۲. انتخاب ظرف مناسب می‌تواند در کیفیت برنج پخته شده بسیار تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشی مقدار برنج خامی را که برای پختن انتخاب می‌کنید با ظرف مورد نظر تناسب داشته باشد، زیرا برنج در هنگام پختن به دو برابر اندازه خام خود می‌رسد، پس انتخاب ظرف کوچک می‌تواند در دم کشیدن برنج، تاثیر منفی بگذارد.

۳. موقع پختن برنج برای برنج آبکشی شعله گاز بسیار مهم است. سعی کنید بزرگ‌ترین شعله را (متناسب با میزان برنج) انتخاب کنید و بعد از اینکه آب به جوش آمد، آب برنج را خالی و به آب قابلمه اضافه کنید. صبر کنید تا برنج خوب قل بزند و وقتی برنج نه خیلی سفت نه خیلی نرم بود آن را آبکش کنید. برای کته اما شعله را کم کنید تا آرام با آب خودش بپزد.

 

۴. اگر برنج در حال جوشیدن زیاد جوش خورد و یا وا رفت می‌توانید با اضافه کردن ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو از وا رفتن آن جلوگیری کنید.

۵. وقتی برنج را آبکش کردید، آن را درون قابلمه بریزید و کف قابلمه را کمی چرب کنید. شعله متوسط را انتخاب کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بخار کند. سپس دم‌کنی را بگذارید.

۶. اگر در زمان آب‌کش کردن برنج احساس کردید که برنج شور شده روی برنج آب بگیرید تا شوری آن از بین برود.

۷. اگر می‌خواهید برنج خوب قد بکشد، موقعی که در اوج جوشیدن است، یک استکان آب سرد داخل برنج بریزید. علاوه بر این قابلمه را بزرگ انتخاب کنید تا برنج جای کافی برای قد کشیدن داشته باشد. هنگام جوشاندن برنج نیز، دو قاشق روغن مایع داخل آب قابلمه بریزید تا هم خوب قد بکشد هم به اصطلاح خوش پخت شود. موقع آبکش کردن برنج هم روی برنج آب سرد نریزید زیرا به برنج شوک وارد کرده و جلوی ادامه قد کشیدن آن را می‌گیرد.

همچنین بخوانید: برنج قهوه ای شیر برنج


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین