توصیه‌های یک جراح درباره عمل زیبایی پلک

عمل زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) یک جراحی پلاستیک و زیبایی برای از بین بردن پوست ، عضلات و بافت چربی اضافی اطراف چشم و پلک‌های فوقانی و تحتانی است.

توصیه‌های یک جراح درباره عمل زیبایی پلک

عمل زیبایی پلک زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که توسط یک جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی انجام شود، همچنین لازم است تمامی ‌توصیه‌های جراح برای پس از عمل زیبایی پلک نیز رعایت شود. جراحی پلاستیک و زیبایی پلک یکی از رایج‌ترین اقدامات زیبایی است که به دلیل سرپایی بودن جراحی و کم‌خطر بودن محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده است.

اگر به دلیل آلرژی‌های پوستی یا عفونت اطراف چشم دچار شل شدگی پلک شده‌اید؟ یا اگر بخاطر کهولت سن و مشکلات ژنتیکی زودتر از انتظارتان دچار چین و چروک اطراف چشم شده‌اید؟ اگر بخاطر مسائل کاری بیش از حد در آفتاب وقت می‌گذرانید و همین موضوع پوست پلک شما را آویزان و شل کرده است؟ با استفاده از جراحی زیبایی پلک می‌توانید ظاهری جوان‌تر، چشمانی کشیده‌تر و پلکی بدون چروک را به خود هدیه دهید.

همه چیز درباره عمل زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) از نگاه یک جراح

عمل زیبایی چشم، روند پیری پوست شما را متوقف نمی‌کند. اما می‌توانیم این مژده را به شما بدهیم که به کمک این عمل زیبایی می‌توانید برای طولانی مدت حس جوانی را به چهره خود بازگردانید.

عمل زیبایی پلک یا لیفت پلک (Blepharoplasty) یک جراحی پلاستیک و زیبایی است که با نام بلفاروپلاستی شناخته می‌شود. در این جراحی هدف زیباسازی پلک به وسیله، از بین بردن چربی‌های اضافی، افتادگی پوست اطراف پلک بالا و کاهش گشادی و سفت شدن پوست و عضلات پلک پایینی است.

انواع جراحی‌های زیبایی پلک

به طور کلی سه حالت برای جراحی زیبایی پلک وجود دارد:

  1. نوع اول جراحی زیبایی پلک فوقانی: اگر از افتادگی پلک بالای چشمتان و کم بودن زاویه دید رنج می‌برید، می‌توانید با جراحی پلک فوقانی آن را درمان کنید. در این روش جراحی، پوست اضافی موجود در پلک فوقانی چشم شما و بافت چربی اضافی توسط جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی برداشته می‌شود.جای زخم اصلا نمایان نیست و نیازی نیست نگران آن باشید. معمولا جراحی پلک فوقانی سرپایی است و با بی حسی موضعی انجام می‌گردد.
  2. نوع دوم جراحی زیبایی پلک پایینی: اگر دچار افتادگی و شل شدگی پلک پایین شده‌‌اید و زیر چشمانتان کیسه‌های چربی به وجود آمده است. می‌توانید با کمک این جراحی زیبایی مشکلاتتان را رفع کنید جراح با ایجاد برش‌هایی در خط مژه، پوست و چربی اضافی را از پلک پایین شما جدا می‌کند. ایجاد برش در خط مژه موجب می‌شود که جای زخم اصلا قابل رویت نباشد.
  3. نوع سوم جراحی زیبایی پلک بالا و پایین (چهار پلک): این روش جراحی ترکیبی از دو روش قبل است. به این صورت که هر ۴ پلک شما تحت درمان قرار میگیرد. عموما زمان بیشتری برای این جراحی لازم است و از بی هوشی عمومی ‌برای این جراحی استفاده می‌شود.

توصیه‌های یک جراح درباره عمل زیبایی پلک

از دید یک پزشک جراح چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی زیبایی پلک هستند؟

این جراحی برای تمامی ‌افراد بالا ۱۸ سال مجاز است. اما باید گفت تنها زمان این جراحی انجام می‌شود که بیمار از لحاظ روحی و جسمی ‌در سلامت کامل به سر ببرد. یعنی بیمار نباید دچار بیماری‌های روانی، افسردگی و غیره باشد و با سلامت کامل عقلی و ذهنی این جراحی را انتخاب کند.

به طور کل بیمارانی با مشکل کمی ‌زاویه میدان دید به دلیل پوست افتاده پلک بالایی، افتادگی و سنگینی به دلیل وجود چربی در کیسه پلک پایینی مجاز به انجام این جراحی زیبایی هستند.

مدت زمان بهبودی پس از جراحی پلک چقدر است؟

عموما در هفته اول تورم و کبودی چشم را خواهید داشت. اما نگران نباشید، این مقدار کبودی و ورم پس از هر جراحی کاملا طبیعی است.

چندین ساعت پس از جراحی با رفتن اثرات داروی بی‌هوشی یا بی‌حسی، ممکن است دردی در ناحیه اطراف پلک خود احساس کنید، که این درد با دارو‌های مسکن به راحتی قابل التیام است.

با توجه به میزان جراحت، برداشتن پوست و چربی اضافی مدت زمان بهبودی از یک هفته تا نهایتا ۱ ماه ادامه پیدا خواهد کرد. اما شما می‌توانید به راحتی پس از یک هفته و به فعالیت‌های روزانه خود باز گردید.

توصیه‌هایی از جراح زیبایی و پلاستیک، درباره جراحی پلک که لازم است بدانید؟

جراحی زیبایی پلک می‌تواند ظاهر شما را زیبا‌تر از قبل نشان دهد و احساس اعتماد به نفس در شما را افزایش دهد. این جراحی همانند تمامی ‌جراحی‌های زیبایی و پلاستیک نیازمند آن است که شما در ابتدا هدف و انگیزه خود ا از این جراحی پیدا کنید. و در مورد انتظارات خود از بعد از جراحی با پزشک خود صحبت کنید.

توصیه‌ای که یک جراح پلاستیک و زیبایی برای بیمارانش دارد این است که باید این موضوع را به خاطر بسپارند، جراحان زیبایی شعبده‌باز نیستند. با بهبود ظاهر توسط جراحی‌ها قرار نیست تمام مشکلات شما پایان یابد، اما ممکن است با کمک جراحی‌های زیبایی و پلاستیک اعتماد به نفستان در برخورد با مشکلات به کمکتان بیاید.

پیری چگونه روی پوست و اطراف پلک و چشم تاثیر می‌گذارد؟

با افزایش سن و پیر شدن، پوست به تدریج خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. با کم شدن تولید کلاژن در پوست و عدم خاصیت ارتجاعی، پوست اضافی در اطراف پلک‌هایی پایینی و بالایی جمع شده و شروع به چروک شدن می‌کند. در زیر پوست‌های اضافی نیز فضای کافی برای تجمع چربی به وجود می‌آید که به مرور زمان سبب سنگین شدن پلک می‌شود.

این سنگینی پلک در پلک فوقانی موجب افتادگی بیش از حد مژه بر روی چشم شده و در پلک پایینی موجب گشاد شدن چشم می‌شود.

چگونه روند پیری پوست را کند‌تر کنیم؟

سن و ژنتیک نقش به سزایی در ایجاد چین چروک و پیری پوست دارند. در نتیجه چین و چروک افتادگی پلک ایجاد می‌شود. شما نمی‌توانید جلوی افزایش سنتان را بگیرید اما می‌توانید با چند روش ساده این روند پیری پوست اطراف چشم خود را تا حدودی کاهش دهید و آن را کند کنید.

برای افزایش تولید کلاژن که مهم‌ترین و وسیع‌ترین پروتئین پوست بدن است از ویتامین c موجود در میوه‌هایی مانند لیمو و پرتقال استفاده کنید. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی وگوجه فرنگی، شیر سویا و غیره… که به تولید کلاژن کمک می‌کنند، بیشتر استفاده کنید.

همچنین با کاهش استرس، عدم استعمال دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی و جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد در زیر نور آفتاب این روند را کند و به حفظ ظاهر جوان خود کمک کنید.

آیا بیمه هزینه جراحی زیبایی پلک را می‌پردازد؟

همانطور که می‌دانید روال کاری هر موسسه بیمه با دیگر موسسات متفاوت است. اما به طور معمول اگر جراحی‌های شما جنبه درمانی داشته باشد، بیمه درمانی شما موظف است هزینه آن را پرداخت کند. حال اینکه چند درصد ار یک جراحی شامل حال شما می‌شود را لازم است قبل از هر جراحی با مسئول بیمه خود مشورت کنید.

جراحی پلک عموما جنبه زیبایی دارد، اما اگر این افتادگی پلک موجب کاهش میدان دید شما شود. پس از بررسی و تایید پزشک متخصص چشم و مسئول بیمه، جنبه درمانی به خود گرفته می‌گیرد و ممکن است بیمه شامل حال آن شود.

در صورت مبتلا بودن به بیماری‌های زیر قبل از جراحی زیبایی پلک حتما با پزشک خود مشورت کنید:

بیماری‌هایی مربوط به چشم مانند: خشکی چشم، آب مروارید، عفونت مداوم، شبکیه جدا شده و غیره…

و بیماری‌هایی نظیر اختلالات تیروئیدی، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت.

فواید انجام جراحی زیبایی پلک از دید یک جراح پلاستیک و زیبایی چیست؟

  • جنبه زیبایی
  • افزایش احساس اعتماد به نفس
  • افزایش میزان زاویه دید
  • کشیده‌تر شدن پلک و جوانی چهره
  • کاهش احساس درد ناشی از افتادگی پلک روی چشم

قبل از جراحی بلفاروپلاستی چه توصیه‌هایی برای جراحی پلک لازم است رعایت شود؟

ابتدا لازم است پزشک جراح و فوق تخصص پلاستیک و زیبایی که دارای مجوز‌های لازم جهت جراحی زیبایی پلک است و سابقه کافی در این زمینه را دارند، انتخاب کنید. چشم حساس‌ترین و حیاتی‌ترین نقطه بر روی صورت و بدن است بنابراین نیاز است در انتخاب خود دقت کنید.

در اولین مرحله مشاوره پزشک از شما درباره سلامت عمومی، میزان بینایی، استفاده از عینک، میزان تولید اشک توسط غدد اشکی (آیا به هنگام گریه اشک از چشمانتان جاری می‌شود یا خشکی چشم دارید)، استفاده از لنز طبی و زیبایی و سایر شرایط خاص مور دنیاز برای جراحی سوال می‌پرسد.

ایشان درباره نوع بی‌حسی جراحی اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار می‌دهد. توصیه‌های خود را برای انتخاب روش بی‌هوشی عمومی‌ یا بی‌حسی موضعی برایتان مطرح می‌کنند. در صورت اطلاع از حساسیت به بی‌هوشی عمومی، پس از مشورت با متخصص بی‌هوشی روش بی‌حسی موضعی برای شما انتخاب می‌شود.

به شما توصیه می‌شود از دو هفته قبل از جراحی از مصرف قرص‌های انعقاد کننده خون مانند آسپرین و استامینوفن پرهیز کنید.

همچنین خواسته می‌شود سیگار مصرف نکنید، زیرا روند بهبودی زخم شما را کند می‌کند.

جراحی زیبایی پلک چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟

عوارض احتمالی که بر اثر رعایت نکردن توصیه‌های جراح زیبایی است شامل:

  • عفونت جای زخم
  • خشکی چشم
  • حساسیت به داروی بی‌هوشی
  • مشکل در بسته شدن کامل چشم به هنگام خواب
  • قرمزی درناحیه سفید چشم
  • دو دیدی

توصیه‌های یک جراح درباره عمل زیبایی پلک

توصیه‌های جراح پلاستیک و زیبایی برای اقدامات لازم پس از جراحی زیبایی پلک:

  • در ۴۸ ساعت پس از جراحی به چشم خود فشار وارد نکنید و پد روی چشم خود را قبل از استریل کردن دست‌ها تعویض نکنید.
  • برای جلوگیری از عفونت جای زخم پس از جراحی و خشکی چشم تا یک هفته از قطره استریل چشمی ‌استفاده کنید.
  • در روز سوم پس از جراحی برای التیام یافتن درد، می‌توانید از پد‌های ولرم روی چشمانتان استفاده کنید.
  • لازم است برای هفته اول در صورت وجود آفتاب شدید از عینک آفتابی تیره رنگ استفاده کنید.
  • پس از یک هفته الی ۱۰ روز برای کشیدن بخیه‌ها به مطب پزشک خود مراجعه کنید.
  • برای نرم نگه‌ داشتن پوست اطراف چشم و پلک لازم است، برای مدتی تمریناتی مانند باز و بسته کردن آرام چشم و نگاه به بالا و پایین را تمرین کنید.
  • استفاده از لنز (طبی یا غیر طبی) بدون مشورت با پزشک ممنوع است.
  • تا یک هفته از انجام ورزش‌های سنگین که به سر و چشمانتان فشار وارد کند پرهیز کنید.
  • چشمان خود را تا قبل از کشیدن بخیه‌ها مالش ندهید.
  • محل زخم را خشک و تمیز نگه دارید.
  • تا ۱۰ روز از لوازم آرایشی اطراف محل بخیه‌ها استفاده نکنید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت کلینیک زیبایی دکتر آرش نجف بیگی مراجعه فرمایید.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین