خواص گشنیز

خواص گشنیز,گشنیز,فواید گشنیز,تخم گشنیز,Coriander,o,hw 'akdc

خواص گشنیز برای بدن

از سبزیجات بسیار پراستفاده گشنیز است که به جز ایران در هند هم کاربرد فراوانی دارد. این گیاه را می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک قدرتمند مورد استفاده قرار دارد. که در درمان اسهال نقش موثری دارد. همچنین از این گیاه برای بهبود التهاب معده، فشار خون بالا و ناتوانی جنسی هم مورد استفاده قرار می دهند. در این مطلب از خواص مواد غذایی می خواهیم در خصوص خواص گشنیز و فواید آن برای بدن صحبت کنیم.

جلوگیری از چین و چروک پوست

با توجه به اینکه گشنیز می تواند با فعالیت های آنتی اکسیدانی خود جلوی تولید رادیکال های آزاد را بگیرد. این عمل به خوبی در برابر پیر شدن پوست کمک کننده خواهد بود. دو اسید کافئیک و کلروژنیک در گشنیز رادیکال های آزاد در بدن را کنترل می کنند.

ضدسرطانی بودن گشنیز

وجود ویتامین سی و اِی، کوئرستین، بتاکاروتن و فرولیک در گشنیز برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید هستند. همچنین این گیاه می تواند استرس ناشی از سرطان را نیز مدیریت کند.

بهبود التهاب های پوستی

در گشنیز دو ماده سینئول و اسید لینولئات وجود دارد. هر دو مواد ، ضد آرتریت هستند. همچنین گشنیز به بهبود عفونت های قارچ پوست کمک خواهد کرد. درمان بیماری هایی مانند اگزما و دیگر التهاب های پوستی نیز از خاصیت های گشنیز به حساب می آید.

درمان اسهال با گشنیز

روغن های معطری که در گشنیز وجود دارد مثل: لینالول و برنئول، کمک به دستگاه گوارش خواهند کرد. این دو ماده خاصیتی ضدباکتریایی دارند. در گذشته از گشنیز به عنوان رفع اسهال و تهوع نیز استفاده می شده است.

جلوگیری از فشار خون

با توجه به اینکه این گیاه واکنش های خوبی میان کلسیم و کولینرژیک انجام می دهد می توان گفت که به خوبی می تواند بیماری هایی از جمله، حملات قلبی و سکته را کاهش دهد.

مراقبت از چشم با گشنیز

همانطور که گفتیم گشنیز بتاکاروتن و آنتی اکسیدان دارد. این ها می توانند از بیماری هایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد در چشم جلوگیری بعمل آورند.

بهبود زخم دهان

وجود ماده ای ضدعفونی کننده در این گیاه که سیترونلول نام دارد می تواند زخم های دهان را کاهش دهد و همچنین به خوشبو کردن دهان نیز کمک کند. گفتنی است که از گشنیز بعنوان ماده ای در خمیر دندانهای طبیعی هم استفاده می شود.

درمان مشکلات رحم و خارش مقعد

اگر خانم ها در رحم خود احساس خارش و درد دارند می توانند آب گشنیز را با آرد ترکیب کنند و به صورت ضماد مورد استفاده قرار دهند. این ضماد برای برطرف کردن خارش بدن نیز موثر است.

مضرات گشنیز

خانم های باردار و یا شیرده در مصرف این گیاه دقت کنند و استفاده از آن را به بعد از مشورت با پزشک معالج خود موکول نمایند. همچنین مصرف بیش از اندازه از این گیاه سبب حالت سرخوشی و مستی خواهد شد که با خستگی و کوفتگی همراه خواهد بود.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین